torsdag 17 december 2009

Djurens rätt har rätt








http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6304374.ab

Har fått den här artikeln länkad från flera håll, och jag vet fan inte vad jag ska säga. Att igelkott som husdjur sprider sig mer är såklart jätteroligt, men har självklart sina baksidor också. Till exempel att folk köper dem utan att förstå vilket ansvar det är att faktiskt ta hand om ett djur som är så vilt och otamt som en igelkott faktiskt ändå är. Det är ingenting man stoppar i handväskan och tar med på stan, det är ingenting annat än fruktansvärt. På så många plan.

Fatta paniken hos ett litet litet djur som egentligen ska sova på dagen, på ett lugn, varm och trygg plats, som istället får skumpa runt i en väska bland en massa skit, utan en aning om vad som händer. Alla ljud och lukter runt omkring. Gjorde jag så med min Styx är jag övertygad om att han skulle dö av ren och skär skräck.

Dessutom, för att härja lite mer, är igelkotten på bilden tydligt överviktig, och det rejält. En sån liten kropp klarar inte av många kilo övervikt utan att det ska bli direkt livshotande. Vissa är verkligen inte menade att ha husdjur.

1 kommentar:

  1. Tror inte du menar kilo övervikt, kanske inte ens hekto :)

    SvaraRadera